Aktuální webkamera

Aktuální webkamera

Nejmladší mistr v rallycrossu

ME v rallycrosu 2009 jde do finále. Předposlední klání letošního seriálu hostil 1093 m dlouhý okruh ve Slomczynu, asi 50 km jižně od Varšavy. Jeho zvláštností je převaha nezpevněného povrchu nad asfaltovým. Běžně tomu bývá naopak. V Polsku se již mohlo rozhodnout o titulu, a také se tomu tak dokonce ve dvou případech stalo. Ale nepředbíhejme!

Divize 1

Královská divize se soustředila na duel Švéda Jernberga s Norem Isachsenem. Už od kvalifikačních jízd bylo jasné, že oba to s titulem myslí vážně. Měřený trénink vyhrál Isachsen před Jernbergem, ale to byl teprve začátek. Ještě první rozjížďka v sobotu odpoledne zamíchala kartami. Favoritům se nedařilo. Jakž takž uspěl jen Jernberg, když zajel 4. nejrychlejší čas. Isachsen byl až 13. těsně za Hansenem. Situace se úplně otočila ve 2. sérii, kterou vyhrál Hansen před Isachsenem, zatímco Jernberg zaznamenal až 11. čas. Rozhodující 3. série však přinesla Jernbergovi vítězství a s ním i 1. řadu na startu finále A. Pole position si vyjel Andreas Eriksson, jehož Fiesta tentokrát šlapala jako hodinky. Druhou řadu obsadili Švédové Hansen a Walfridsson, teprve na 5. startovní pozici stál Isachsen, kterého v poslední řadě doplnil vítěz finále B Frode Holte. Přesilovka 4 Švédů proti 2 Norům mohla začít. Start se lépe povedl Jernbergovi, ale Eriksson se usadil v závěsu a dýchal svému krajanovi na záda. naopak Isachsenovi se start nezdařil a bojoval s Holtem na chvostu pole. Hansen, Walfridsson i Holte zajeli ještě v 1. kole do joker lapu a Isachsen se posunul na 3. místo. To ale nemělo dlouhého trvání, byť pozdějším absolvováním joker lapu Isachsen přece jen něco vydělal. Zařadil se na 4. místo za Hansena, který se dotáhl na Erikssona a při souboji s ním utrpěl zlomeninu zadního zavěšení. Bronz však uhájil. Jernberg se odhodlal do joker lapu až v posledním kole, ale Eriksson byl dost blízko na to, aby se dostal do vedení a dojel si pro vítězství.

Divize 1A

První sérii rozjížděk ovládl Mats Lysen, druhou pak Johan Larsson. Oba si zajistili postavení v 1. řadě finále A a pro 17letého Nora to znamenalo jediné: titul mistra Evropy. Stal se tak nejmladším kontinentálním šampionem v dosavadní historii evropského rallycrossu! Závod tím samozřejmě neskončil. Třetí sérii vyhrál Dán Linnemann a šel do 2. řady, v níž mu společnost dělal Ildar Rachmatulin. Jeho krajan Timeržanov jako poslední postoupil přímo do „áčka“. To se stalo jasnou záležitostí nového mistra Evropy, který vedl od startu do cíle a demonstroval tak svoji mistrovskou formu. Za ním se však bojovalo. Larsson odstoupil už na konci 1. kola po duelu s Rachmatulinem. Na 2. příčce jedoucí Linnemann po návratu z joker lapu kolidoval s Timeržanovem, později s Rachmatulinem, kterého otočil do hodin, a v posledním kole havaroval. Nemuselo mu to být líto, protože komisaři už pro něj měli připravenu černou vlajku znamenající vyloučení. To pomohlo vítězi finále B Andreasi Bakkerudovi, který vytěžil z karambolů soupeřů a jízdou bez omezení se prosmýkl až ke stříbrné medaili.

Divize 2

Mezi piloty zadokolek chtěl rozhodnout Knut Ove Borseth už v Polsku, ale výchozí podmínky mu nepřáli. V norském mistrovství týden před závodem ve Slomczynu měl potíže s motorem, ale zdálo se, že se mu je podařilo odstranit. Jenže v posledním kole 1. rozjížďky se objevily znovu, motor nešlo točit přes 5500 ot/min. Borseth zajel 4. čas, ale do 2. série nenastoupil. Mechanici zkoušeli všechno možné, ale příčinu nenašli. Nor se rozhodl přeprogramovat ECU, aby stihl alespoň 3. sérii. To se sice povedlo, ale výkonnost Fiesty zůstala mizerná. A jelikož se sešlo pouze 8 jezdců, jelo se pouze finále A. Do toho se Borseth nedostal a musel čekat, jak se v něm povede Josi Sterkensovi. Nevedlo se mu. Závod ovládly vozy BMW, když se ze svého prvního vítězství radoval Guino Kenis. Za ním dojel domácí Lukasz Zoll a bronz vybojoval Roman Častoral poté, co Sterkens uprostřed finále kolidoval se svodidly. To rozhodlo o tom, že Borseth mohl i po neúspěšném víkendu slavit mistrovský titul.

Výsledky:

Divize 1

1. Andreas Eriksson S Ford Fiesta
2. Michael Jernberg S Škoda Fabia
3. Kenneth Hansen S Citroen C4
4. Sverre Isachsen N Ford Focus
5. Stig Olov Walfridsson S Renault Clio
6. Frode Holte N Volvo S40
7. Jean-Luc Pailler F Peugeot 207
8. Kevin Procter GB Ford Focus
9. Jussi Pinomäki FIN Citroen C4
10. Ole Kristian Nottveit N Ford Focus

Divize 1A

1. Mats Lysen N Renault Clio
2. Andreas Bakkerud N Peugeot 206
3. Timur Timeržanov RUS Renault Clio
4. Ildar Rachmatulin RUS Renault Clio
5. Johan Larsson S Citroen Saxo
6. Ulrik Linnemann DK Peugeot 207
7. Stanislav Šusta CZ Škoda Fabia
8. Zdeněk Čermák CZ Škoda Fabia
9. David Johansson S Peugeot 206
10. Eduard Leganov RUS Volkswagen Polo

Divize 2

1. Guino Kenis B BMW 120
2. Lukasz Zoll PL BMW 120
3. Roman Častoral CZ Opel Astra
4. Jos Sterkens B Ford Focus
5. Marcin Wicik PL Ford Fiesta
6. Josef Iro CZ Škoda Fabia
7. Knut Ove Borseth N Ford Fiesta

Stav ME po 9 podnicích:

D1 – 1. Jernberg 126, 2. Isachsen 121, 3. Hansen 110, 4. Eriksson 88, 5. Hunsbedt 84, 5. Eriksson 88, 6. Walfridsson 75, D1A – 1. Lysen 138, 2. Timeržanov 106, 3. Leganov 102, 3. Timeržanov 91, 4. Larsson 92, 5. Johansson 91, 6. Čermák 91, D2 – 1. Borseth 140, 2. Sterkens 115, 3. Kenis 106, 4. Častoral 101, 5. Mertens 81, 6. Mužík 68.

[41]


Global Assistance Racing Arena Autodrom Sosnová, Česká Lípa

Generální partner

Global assistance

Největší pořadatelé závodních motoristických akcí v ČR

CSEN

Autodrom Promotion s.r.o., Sosnová 200, 470 02 Česká Lípa, tel./fax: +420 487 874 900

design & code > esluzby.net